Anna Wilczyńska, Międzynarodowa Grupa Operowa „Sonotrio” Profesor Alan Urbanek, dyrygent ks. dr hab. Zdzisław Madej, tenor, rektor kościoła akademickiego św. Marcina we Wrocławiu Przemysław Jastrząb, tenor, chórzysta „Oktoichu”, menadżer projektów kulturalnych
Numer 5(347)    maj 2014Numer 5(347)    maj 2014
fot.Gali Tibbon
Pasja według Świętego Mateusza
Anna Rydzanicz

To było wyjątkowe wydarzenie, w wymiarze kulturalnym i duchowym. 26 marca 2014 roku z udziałem stu pięćdziesięciu artystów w kościele garnizonowym św. Elżbiety Węgierskiej we Wrocławiu miało miejsce pierwsze w Polsce wykonanie „Pasji według Świętego Mateusza” arcybiskupa wołokołamskiego Hilariona.

Wnętrze gotyckiej bazyliki w samym sercu miasta wypełnili przedstawiciele władz kościelnych, wojewódzkich, miejskich, wrocławskich uczelni, służb mundurowych, artyści, wierni różnych wyznań, w sumie ponad dwa tysiące osób. Wysłuchali dwóch rozdziałów Ewangelii św. Mateusza w pełnej emocji, ale też niezwykle wysmakowanej muzycznie oprawie. W chrześcijaństwie jest miejsce na sztukę muzyczną, na tyle pojemne, że nie ogranicza jej ono ścisłymi, kanonicznymi ramami. Chrześcijaństwo może zainspirować wielu świeckich artystów, którzy przy pomocy dostępnych środków przekazują duchową treść… – to słowa władyki Hilariona, zamieszczone w okolicznościowym folderze.
Idea wystawienia we Wrocławiu wyjątkowego dzieła władyki Hilariona zrodziła się osiem lat temu, tuż po jego napisaniu. O. protodiakon Grzegorz Cebulski, założyciel i dyrygent chóru „Oktoich”, w 2006 roku, podczas festiwalu muzycznego w Budapeszcie, zetknął się z utworami władyki. Sekretarz hierarchy, wówczas biskupa Wiednia i Budapesztu, zachęcił chór do wykonywania tych kompozycji. – To muzyka żywa, nowa, ale nie nowoczesna – mówi o. Grzegorz.

 

(ciąg dalszy dostępny w wersji drukowanej lub w E-wydaniu Przeglądu Prawosławnego)


Twoja opinia


imię:
email:
komentarz
wpisz tekst z obrazka: token