Numer 2(380)    Luty 2017Numer 2(380)    Luty 2017
fot.Andrzej Karpowicz
Jubileusze na tynku i szkle…
Dorota Wysocka
Rok 2016 był dla wrocławskiej parafii św.św. Cyryla i Metodego na Piasku rokiem jubileuszy. We wrześniu minęło pięćdziesiąt lat od przyjęcia święceń kapłańskich przez jej proboszcza o. Eugeniusza Cebulskiego (a także pięćdziesiąt lat od wejścia w związek małżeński z matuszką Arletą), w czerwcu 45 lat od odprawienia przez niego na Piasku, w podniesionej z ruiny świątyni, pierwszej Liturgii, a w październiku 25 lat od utworzenia, od początku prowadzonego przez o. Grzegorza Cebulskiego, chóru Oktoich, długie lata pełniącego także funkcję chóru parafialnego.
Żadnej z tych rocznic parafia w szczególny sposób nie świętowała. Postanowiono, że wszystkie siły, zwłaszcza finansowe, skupione zostaną na ściennych malowidłach, nad którymi ponad rok temu podjął pracę Aleksiej Adamczuk z Ukrainy. Tak jak dla każdej parafii na zachodzie Polski to niemały wysiłek. I wtedy zadziałały naprawdę nadniebiańskie Łaski i Siły – posyłając i możliwości, i konkretnych ludzi…
Prace nad polichromią rozpoczął w latach 70. prof. Adam Stalony-Dobrzański. Udało mu się wykonać około 40 procent prac. Pisaliśmy o tym szerzej w ubiegłym miesiącu w artykule Anny Radziukiewicz „Polichromia na Piaskach”. Pod koniec lat 80. niewielką część rozpisał Sergiej Tretiannikow wraz z małżonką Tatianą, ale niestety, wczesna śmierć młodego ikonopisca przerwała prace. Ukończenia wymagały witraże w absydzie. Pierwotny projekt Bogarodzicy Znamienija prof. Adama Stalony-Dobrzańskiego, został na nowo opracowany przez Michała Boguckiego w 2016 roku, po czym cały witraż wykonano we wrocławskiej pracowni Braci Jaworskich.
Jest nadzieja, że w tym roku prace zostaną zamknięte i dodadzą wrocławskiej świątyni blasku, służąc – jak zawsze – nie ludzkiej, ale Bożej chwale.

Dorota Wysocka

Twoja opinia


imię:
email:
komentarz
wpisz tekst z obrazka: token