Numer 10(388)    Październik 2017Numer 10(388)    Październik 2017
fot.Anna Radziukiewicz
Całonocne Czuwanie Rachmaninowa w cerkwiach
Magdalena Nazaruk
Muzyka cerkiewna już od wielu lat stanowi ważny element repertuaru chóru, a to za sprawą dyrygentki Iriny Bogdanowicz. Urodzona w Petersburgu kompozytorka, dyrygentka i pianistka z warszawskim zespołem pracuje od 2002 roku. Już po trzech latach zdobyła z nim pierwsze miejsce w kategorii chórów akademickich na Międzynarodowym Festiwalu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej. Przez wiele lat artystka marzyła jednak o wykonaniu jednego – szczególnie bliskiego jej sercu – dzieła, właśnie Całonocnego Czuwania. Praca z amatorskim chórem o świeckim charakterze nad tak trudnym, zarówno muzycznie jak i duchowo, materiałem była długotrwałym procesem. Rozpoczęła się szczegółową analizą tekstu pod kątem wymowy oraz interpretacji. Te zmagania stanowiły dla chórzystów niezwykłe doświadczenie, wprowadzające ich w świat duchowości i liturgiki prawosławia. Sama maestra tak pisze o tych przeżyciach:
„Kiedy rozpoczęliśmy prace nad Całonocnym Czuwaniem Rachmaninowa stało się dla nas jasne, że trudności tego dzieła nie kryją się tylko w tekście muzycznym, dwunastogłosowym brzmieniu, skomplikowanej harmonii, utrzymaniu formy tych piętnastu utworów, w odnalezieniu palety barw, imitacji cerkiewnych dzwonów głosami śpiewaków. Każdy przeczuwał, że musi się zmierzyć z czymś jeszcze ważniejszym, czymś wyższym i czystym, czymś, co każdy ma głęboko w sercu, choć nieraz inaczej nazywa.
Rachmaninow, będąc człowiekiem głęboko religijnym, od dzieciństwa przysłuchiwał się dzwonom cerkiewnym podczas Liturgii, przyswajał kulturę prawosławia, nasiąkał intonacjami prawosławnych raspiewów. Nasi chórzyści słuchali wykładów o różnicach nabożeństw prawosławnego i katolickiego, oglądali ikony, odwiedzali cerkwie, wspólnie modlili się podczas paschalnych nabożeństw w katedrze prawosławnej św. Marii Magdaleny.
Ostatecznie, wykonując to wielkie dzieło, byłam zdumiona, jak udało się studentom Polakom, ludziom o rożnych światopoglądach i wychowaniu, zjednoczyć się myślą, frazą i duchem. Podczas śpiewania, dzięki niesamowitej muzyce Rachmaninowa, każdy z nas ...wierzył”.
Choć wykonanie to wybrzmiało już w Studiu Koncertowym Polskiego Radia oraz murach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, to jednak chórzyści nie mogli oprzeć się wrażeniu, iż bez zaśpiewania Rachmaninowa w murach cerkiewnych ich praca pozostanie niezwieńczona. Zrodził się pomysł współpracy ze stowarzyszeniem OrthNet, a dokładniej z funkcjonującym w jego strukturach serwisem muzyka.cerkiew.pl. Twórcy strony chcą propagować prawosławną duchowość sakralną, zależy im na szerzeniu wiedzy na temat muzyki cerkiewnej oraz promocji zespołów i instytucji specjalizujących się w tej dziedzinie. Serwis angażuje się w organizację wydarzeń muzycznych i koncertów.
 
(ciąg dalszy dostępny w wersji drukowanej lub w E-wydaniu Przeglądu Prawosławnego)

Magdalena Nazaruk
fot. Krzysztof Mularczyk

Twoja opinia


imię:
email:
komentarz
wpisz tekst z obrazka: token