Numer 10(400)    Październik 2018Numer 10(400)    Październik 2018
fot.
Prawosławie na świecie
tłum. Ałła Matreńczyk
Austria
Ilu tu mieszka prawosławnych
W Austrii mieszka obecnie 775-800 tys. prawosławnych, a więc o 250- 300 tys. więcej niż przed czterema laty. Tak znaczący wzrost liczby prawosławnych wynika z dużej migracji obywateli krajów bałkańskich, zwłaszcza Rumunii.
Trudności z dokładnym policzeniem prawosławnych w Austrii polegają na tym, że w przeciwieństwie do Kościoła katolickiego, który prowadzi dokładne statystyki, Cerkiew prawosławna z takiej możliwości nie korzysta.
Obecnie w Austrii mieszka 5 mln 110 tys. rzymskich katolików, 775 tys. prawosławnych i 700 tys. muzułmanów.

Gruzja

Cerkiew jest politycznie neutralna
Przed zaplanowanymi na 28 października wyborami prezydenckimi, zwierzchnik gruzińskiej Cerkwi, katolikos-patriarcha Eliasz II wystosował apel: „Niestety, w związku ze zbliżającymi się wyborami prezydenckimi, niektórzy duchowni występują z oświadczeniami o charakterze politycznym, niewłaściwie wyrażając się przy tym o pewnych działaczach politycznych. Apelujemy do duchownych, biskupów, by powstrzymali się z takim postępowaniem. Przypominamy im także, że Cerkiew zawsze była i będzie siłą jednoczącą naród, politycznie neutralną, tak że nie rzucajcie cienia na Cerkiew i nie oczerniajcie swego imienia”.

Izrael

Prawdziwa Kana Galilejska
Archeologowie prawdopodobnie odnaleźli miejsce, w którym Chrystus dokonał cudu, zamieniając wodę w wino, informuje christianpost.
Tomas McCollough, kierujący wykopaliskami archeologicznymi w starożytnej, zamieszkałej od 323 roku przed naszą erą do 324 roku naszej ery, miejscowości Khirbet Qana, poinformował, że odkryto tam sieć podziemnych tuneli i sal, w których modlili się pierwsi chrześcijanie.
Rok wcześniej, w leżącym nieopodal miasteczku Rejnech, izraelscy archeologowie odnaleźli starożytny warsztat wyrobu naczyń kamiennych na wodę (Żydzi, z pobudek religijnych, woleli wykorzystywać kamienne naczynia zamiast glinianych). – Po raz pierwszy w historii udało się nam odkryć dowody materialne wyrobu kamiennych naczyń w Galilei – powiedział wtedy archeolog Jonatan Adler, który uważa, że właśnie takie wykorzystano na weselu w Kanie.
Teraz Thomas McCollough poinformował, że udało się odnaleźć miejsce, gdzie Jezus dokonał swego pierwszego cudu. Zamiana wody w wino podczas wesela w Kanie Galilejskiej uważana jest za pierwszy z jedenastu cudów Chrystusa, opisanych w Nowym Testamencie. Jak opowiada Ewangelista Jan, Jezus z Matką był zaproszony na weselne przyjęcie, ale w jego trakcie okazało się, że gospodarzom zabrakło wina. Ponieważ nowożeńcy byli dobrymi znajomymi Bogarodzicy, Matka Boża poprosiła syna o pomoc. Chrystus polecił napełnić sześć pustych kamiennych naczyń wodą. Przy napełnianiu kielichów, woda zamieniła się w kosztowne wino.
Do nazwy Kana Galilejska pretenduje pięć miejsc. Najczęściej turyści wożeni są do Kafr-Kanny, gdzie znajduje się zbudowany w 1883 roku, jakoby na miejscu cudu, kościół.
Tymczasem Kafr-Kanna żadnego związku z biblijną historią nie ma – uważa Thomas McCollough. – Zaczęto ją utożsamiać z Kaną Galilejską w czasach późniejszych, na początku XVIII wieku, kiedy pielgrzymki organizowali franciszkanie. Interesowały ich nie tylko historyczne wskazówki, ale i dogodny dostęp do miejsca.
Archeolog uważa, że prawdziwa Kana Galilejska znajduje się na miejscu starożytnej osady Khirbet-Qana, w odległości piętnastu kilometrów od Nazaretu, miejsca dzieciństwa i młodości Chrystusa. Tę wersje potwierdzają wyniki badań archeologicznych , prowadzonych tutaj od 1998 roku. Ani jedno miejsce, pretendujące do roli biblijnej Kany, nie dysponuje taką ilością świadectw historycznych i dowodów materialnych jak Khirbet Qana, przekonuje Thomas McCollough. Jej położenie odpowiada geograficznemu opisowi w Ewangelii i źródłach rabinistycznych. Wieś leży nieopodal Morza Galilejskiego w dolnej Galilei. W czasach Chrystusa zamieszkiwali ją Żydzi, co potwierdzają synagogi okresu rzymskiego i inne rytualne budowle, kawałki ceramiki z napisami w języku starożydowskim i sześć monet z okresu Machabeuszy, którzy stanęli na czele powstania przeciwko Seleucydom w II wieku przed naszą erą.
– Kiedy Jezus wędrował z uczniami po Galilei, Khirbet-Kana była dużą wsią, zamieszkiwaną przez około 1200 ludzi – mówi McCollough. – I jak wynika z Ewangelii, jego bezpiecznym schronieniem. Właśnie tutaj Jezus ze swoimi uczniami wracał, kiedy spotykał się z wrogim przyjęciem w Judei.
Jak dowodzą wyniki wykopalisk, chrześcijanie w okresie bizantyńskim właśnie Khirbet-Qanę uważali za biblijną Kanę. Prof. McCollough wraz kolegami odkrył podziemny chrześcijański kompleks, składający się z czterech sal, połączonych tunelami. W jednej z nich znaleziono pozostałości tynku, którego jedne warstwy pochodzą z czasów bizantyńskich, a inne z okresu wypraw krzyżowych. Oznacza to, że sale służyły jako świątynia bardzo długo, od 415 do 1217 roku. Na ścianach zachowały się imiona pielgrzymów (zwyczaj zapisywania imion na murach świątyń w nadziei na miłosierdzie Pana był wtedy szeroko rozpowszechniony), a także napis Kyrie Jesou (Pan Jezus) po grecku.
W podziemiu odnaleziono także wieko sarkofagu z maltańskimi krzyżami, które najprawdopodobniej wykorzystano jako ołtarz.
Jedna strona sarkofagu była wypolerowana rękoma gładzących ją podczas modlitwy pielgrzymów. Nad nim znaleziono niszę z pozostałościami dwóch kamiennych naczyń. – Było tam miejsce jeszcze dla czterech! – podkreśla Tomas McCollough, wskazując na zbieżność z liczbą naczyń na wodę na weselu z udziałem Jezusa. Starożytni pielgrzymi byli przekonani, że cud dokonał się właśnie w Khirbet-Qana.
Pierwszemu cudowi Jezusa Cerkiew nadaje głębokie symboliczne znaczenie. Jezus uprzedza matkę, że „jeszcze nie nadszedł Mój czas”, ale mimo wszystko ulega jej prośbie, żeby pomóc nowożeńcom. Według prawosławnej i katolickiej tradycji jest to wyraz szczególnej siły modlitw Bogarodzicy za ludzi. Teologowie uważają, że poprzez swoją obecność na przyjęciu weselnym i dokonaniu na nim pierwszego cudu Jezus ustanowił sakrament ślubu. W objaśnieniach św. Cyryla Aleksandryjskiego zamiana wody w wino jest symbolem zamiany Starego na Nowy Testament.


(ciąg dalszy dostępny w wersji drukowanej lub w E-wydaniu Przeglądu Prawosławnego)


na podst. pravoslavie.ru
sedmitza.ru
tłum. Ałła Matreńczyk
fot. pravoslavie.ru

Twoja opinia


imię:
email:
komentarz
wpisz tekst z obrazka: token