Numer 12(414)    Grudzień 2019Numer 12(414)    Grudzień 2019
fot.Anna Radziukiewicz
O Bogu i człowieku
Natalia Klimuk
Ukazała się książka, a właściwie jej trzecie, poprawione i znacznie rozszerzone wydanie, autorstwa Jarosława Charkiewicza „Ikonografia Chrystusa w Prawosławiu”. Wydaje mi się, że właśnie wstępujemy w dobry dla takiej lektury, czas, bo jesteśmy w przededniu świętowania narodzenia się w ludzkim ciele Zbawiciela.

Od wydawcy dowiadujemy się, że poprzednie wydania rozeszły się dawno temu i cieszyły się uznaniem, mimo że miały mniej treści, mniej materiałów graficznych, w dodatku w pierwszym wydaniu przedstawionych jako czarno-białe rysunki.
Moją uwagę zwróciły dwie rzeczy.
Przede wszystkim to, że rodzajów ikon Chrystusa jest tak dużo! Autor opowiada nam o nich bardzo rzetelnie. Zaczyna od wczesnochrześcijańskich wizerunków w katakumbach i przedstawień symbolicznych. Opisuje między innymi Mandylion, ikony przedstawiające Zbawiciela Emmanuela, Chrystusa Pantokratora czy znacznie mniej znane typy – „Błogie Milczenie”, „Prawdziwy Krzew Winny”, „Oko, które nie śpi”, „Oblubieniec”, „Chrystus Dobry Pasterz”, „Starowieczny”, Chrystus pod postacią Anioła. Aż żal, że nie jest to wydawnictwo albumowe!
Druga rzecz, o której chciałam napisać, to moje osobiste, i tu nie przesadzam, głębokie wrażenia (a o takie, mimo a może właśnie z powodu przepastności współczesnego rynku wydawnictw religijnych, jednak trudno). To jest książka o Boskości Jezusa Chrystusa! Z tej perspektywy akt narodzenia się Boga w ludzkim ciele jest dla mnie czystą, pełną miłością. Nie mówiąc już o pójściu na dobrowolną śmierć.
Dziękuję autorowi za kolejną przygotowaną przez niego książkę.    
Może byłby to dobry dla kogoś prezent? Niby niewielki (książka ma format zeszytowy), ale jakże bogaty graficznie i ciekawy w treści.
Polecam, by wiedzieć. Polecam, by kontemplować, by może bardziej refleksyjnie przeżyć  święta Bożego Narodzenia i Bożego Objawienia.

Natalia Klimuk
Jarosław Charkiewicz, Ikonografia Chrystusa w Prawosławiu, Warszawska Metropolia Prawosławna, 2019, ss. 224.



Twoja opinia


imię:
email:
komentarz
wpisz tekst z obrazka: token