Home > Artykuł > Prawosławie na świecie

ATOS

Skarby Świętej Góry w internecie

Po czterech latach prac Grupa OTE ukończyła projekt „Zdigitilizowana Arka Atosu” (Athonite Digital Ark). Jego celem było zachowanie i wirtualna prezentacja kulturowego i duchowego bogactwa monastycznej wspólnoty Świętej Góry. – Zdigitilizowana Arka Atosu to próba pokazania prawosławnej chrześcijańskiej tradycji współczesnemu światu, udostępnienia duchowego pokarmu młodemu pokoleniu, które korzysta z nowych kanałów i nowych sposobów komunikacji w cyfrowym świecie – powiedział koordynator projektu Konstantinos Paceas. – Dzięki połączeniu tradycji i technologii projekt ten przyczynia się do demokratyzacji badań i kształcenia.

Przewodniczący i główny dyrektor wykonawczy Grupy OTE Michailis Camas podkreślił: – Duchowa i historyczna spuścizna Świętej Góry jest bezcenna. To dla nas zaszczyt wnieść wkład w jej zachowanie i popularyzację za pośrednictwem projektu, który otwiera drzwi Atosu przed światem.

Grupa OTE zdigitilizowała dokumenty, rękopisy, rzadkie księgi, rzeźby, mozaiki, przenośne ikony, wyroby metalowe i tekstylne, utensylia religijne, szaty liturgiczne, monety, także prawie 25 000 stronic współczesnych, oryginalnych i niepublikowanych materiałów, nagrała ponad 500 godzin filmów. Grupa utworzyła także stronę internetową www.mountathos.org w językach greckim, angielskim, bułgarskim, rosyjskim i serbskim, która dzięki wirtualnym usługom turystycznym i elektronicznym katalogom umożliwia odkrywanie bogactw wspólnoty.

CHORWACJA

Zatrzęsła się ziemia, ucierpieli ludzie, ucierpiały cerkwie

Pod koniec minionego roku, 28 i 29 grudnia, Chorwację nawiedziło silne trzęsienie ziemi. Jego epicentrum znajdowało się w odległości trzech kilometrów od liczącego 15 tys. mieszkańców Petrinja, 47 kilometrów na południe od Zagrzebia. Wstrząsy odczuwane były w całej Chorwacji, a także daleko poza jej granicami – na Węgrzech, Austrii, w południowych Niemczech, Bośni i Hercegowinie, Słowenii i Serbii, a także w dużej części Włoch.

W wyniku kataklizmu siedem osób zginęło, dwadzieścia zostało rannych, w tym sześć poważnie. Wiele osób straciło dach nad głową, uszkodzone zostały prawosławne cerkwie (okolice Petrinje zamieszkuje mniejszość serbska).

Dwie serbskie wsie Gline i Majske Poljane niemal w całości zostały zniszczone. Ich mieszkańcy spędzili Boże Narodzenie nie tylko bez nabożeństwa, ale i pod gołym niebem. Zniszczenia świątyń są też bardzo duże. W Sisaku ucierpiała cerkiew św. Paraskiewy z plebanią, w Petrinje domowa cerkiew św. Spirydiona, stary dom parafialny oraz kaplica św. Mikołaja na miejskim cmentarzu.

Mniejszego uszczerbku doznał katedralny sobór Przemienienia Pańskiego w Zagrzebiu, w którym trwają jeszcze prace remontowe po trzęsieniu ziemi z 22 maja 2020 roku.

W wsi Majskie Poljane została zniszczona cerkiew Wozniesienija, która obchodziła w tym roku dwustulecie. Świątynia, nazywana „Małym Zmartwychwstaniem”, była jedną z duchowych świętości miejscowych Serbów. We wsi Gline uszkodzona została cerkiew Narodzenia Chrystusa.

Biskupi serbskiej Cerkwi w Chorwacji odwiedzili poszkodowanych oraz aktywnie włączyli się w organizowanie pomocy. Brakuje w pierwszym rzędzie łatwych do zmontowania tymczasowych domów w kontenerach.

– Jest tak wielu starców! Nocują w samochodach nie tylko dlatego, że stracili domy, ale w obawie przez ponownymi wstrząsami – powiedział metropolita Zagrzebia i Lubljany Porfiriusz.

Do chwili obecnej dotarły już 22 kontenery, łącznie Cerkiew ma przekazać sto takich tymczasowych domów.

– Kiedy zacznie się odbudowa tych prawdziwych, znów potrzebna będzie pomoc – podkreślił metropolita. – Mamy nadzieję, że dużą część tej pomocy weźmie na siebie państwo.

Władyka zaznaczył, że duchowni powinni odwiedzać ludzi, pokrzepiać na duchu, okazywać troskę.

Hierarcha porównał sytuację w Petrinje do biblijnego kataklizmu: – Przyjeżdżacie do wsi, a wszystko wokół was jest zniszczone. Zniszczone domy, zniszczone budynki gospodarcze, ludzie zostali bez niczego. Wszyscy śpią w samochodach albo w czymś zorganizowanym na prędce.

Ucierpiały też, niejednokrotnie zniszczone do fundamentów, cerkwie.

– Uważam, że w tej chwili powinniśmy pomóc ludziom, a kiedy życie powróci do normalności, będziemy budować cerkwie – podkreśla metropolita Porfiriusz.

GRUZJA

Jubileusz katolikosa

Osiemdziesiątą ósmą rocznicę urodzin obchodził 4 stycznia patriarcha gruziński arcybiskup katolikos patriarcha Eliasz II. Jego olbrzymi wkład w umocnienie duchowości gruzińskiego narodu podkreślili premier i przewodniczący parlamentu kraju.

– Nawet teraz, kiedy cały świat walczy z niewidzialnym wrogiem, modlitwy i błogosławieństwo Jego Świątobliwości dają nam, całej Gruzji, szczególną siłę do pokonania trudnych doświadczeń – napisał premier Gacharija. Natomiast przewodniczący gruzińskiego parlamentu Talakwadze nazwał patriarchę „symbolem duchowej siły i jedności”.

Katolikos patriarcha Eliasz II ( Irakli Guduszauri – Sziolaszwili ) urodził się 4 stycznia 1933 roku. W 1957 roku ukończył Moskiewskie Duchowne Seminarium, w 1960 Moskiewską Duchowną Akademię. Na drugim roku seminarium, w wieku 24 lat, przyjął postrig. W 1963 roku został wyświęcony na biskupa Batumi i Shemokmedi, przez dziewięć lat był rektorem duchownego seminarium w Mcchecie. W 1967 roku objął katedrę w Suchumi, najpierw jako biskup, a od 1969 metropolita. 23 grudnia 1977 roku został wybrany na katolikosa, intronizacja odbyła się dwa dni później.

Przy patriarsze Eliaszu nastąpiło odrodzenie prawosławia w Gruzji. W ciągu kilkudziesięciu lat liczba diecezji wzrosła do 42, cerkwi z 48 (1977) do około tysiąca. Otwarto także nowe duchowe instytucje, w tym Akademie Duchowne w Tbilisi i Gelati.

Hierarcha pisze ikony i do utworów religijnych komponuje muzykę.

HISZPANIA

Cerkiew wśród najpiękniejszych świątyń Madrytu

Sześć najpiękniejszych świątyń Madrytu zaprezentowała na swoich łamach najpopularniejsza hiszpańskojęzyczna gazeta „El Mundo”. Na liście obok historycznych kościołów katolickich (osiemnastowiecznej bazyliki królewskiej San Francisco El Grande, czternastowiecznego klasztoru San Jeronimo el Real, zbudowanych w XVII wieku kościołów San Gines i San Antonio de Los Alemanes oraz kościoła-muzeum San Antonio de la Floryda) znalazła się też współczesna rosyjska cerkiew prawosławna św. Marii Magdaleny.

„Pięć złotych kopuł, wieńczących prawosławną świątynię, przyciąga uwagę każdego, kto przechodzi Gran Via de Hortaleza. Współczesna biała budowla w neobizantyńskim stylu została zbudowana w 2013 roku, obok niej znajduje się budynek mieszkalny i ośrodek kultury Casa Rusia. W świątyni odprawiane są prawosławne nabożeństwa. Cerkiew można zwiedzać w sobotę o godz. 17” – napisano.

ROSJA

Nie dla pełnej kontroli osoby ludzkiej

Cerkiew jest kategorycznie przeciwna wykorzystaniu cyfrowej technologii do pełnej kontroli nad osobą ludzką, powiedział w tradycyjnym bożonarodzeniowym wywiadzie patriarcha moskiewski i całej Rusi Kirył.

– Technologie cyfrowe mogą utworzyć instrumenty, zapewniające całkowitą kontrolę nad człowiekiem – podkreślił. – To nigdy wcześniej nie było możliwe. Dzisiaj ludzka myśl, cywilizacja techniczna osiągnęła taki poziom, że przy wprowadzeniu cyfrowej technologii można nie tylko obserwować człowieka, ale kierować jego zachowaniem. Hierarcha przypomniał, że w księdze Apokalipsy mówi się o całkowitej kontroli nad człowiekiem, która będzie towarzyszyć przyjściu Antychrysta.

– Co prawda nie używa się tych słów, ale z treści jasno wynika, że chodzi o możliwość całkowitej kontroli nad ludzkim zachowaniem – dodał zwierzchnik ruskiej Cerkwi. – Mówi się tam, że na czoło człowieka zostanie nałożona pieczęć antychrysta i bez tej pieczęci nie będzie można ani kupić, ani sprzedać, ani uczestniczyć w społecznych kontaktach. Człowiek będzie skazany na zagładę.

Jak podkreślił hierarcha, diabeł objawia się nie pod postacią złoczyńcy, a „anioła światłości” (2 Kor 11,14) i przyjściu na świat antychrysta będzie towarzyszyć pojawienie się zadziwiającego człowieka, który dzięki swojej sile intelektualnej, sile oddziaływania na ludzi będzie w stanie wyprowadzić ludzkość z kryzysu, w jakim się znalazła. Ten człowiek zaproponuje: w celu wyrugowania przestępczości z naszego życia doprowadźmy do tego, żeby każdy człowiek miał taki klucz do tego co jest mu potrzebne. Np. może to być karta – przykładacie i otrzymujecie dostęp do żywności, wykształcenia, a jeśli tej karty nie ma, wszystko się traci.

Hierarcha wyjaśnił, że podał przykład Apokalipsy i antychrysta żeby przekonać tych ludzi, którzy być może nad tym jeszcze się nie zastanawiali, że maksymalny rozwój totalnej kontroli nad człowiekiem oznacza zniewolenie i wszystko będzie zależeć od tego, kto będzie tych zniewolonych panem. Oto dlaczego Cerkiew kategorycznie sprzeciwia się wykorzystaniu cyfrowych technologii do całkowitej kontroli nad osobą – podkreślił.

Wcześniej synod ruskiej Cerkwi informował, że wykorzystanie cyfrowych identyfikatorów i gromadzenie danych osobistych powinno być kontrolowane przez społeczeństwo i Cerkiew jako instytucję społeczną.

(ciąg dalszy dostępny w wersji drukowanej lub w e-wydaniu Przeglądu Prawosławnego)

na podst. spzh.news, sobor.by,
pravoslavie.ru, church.by
oprac. Ałła Matreńczyk
fot. pravoslavie.ru

Odpowiedz