GRuzja
Jubileusz patriarchy
92 lata ukończył 4 stycznia zwierzchnik gruzińskiej Cerkwi, patriarcha Eliasz II. Hierarcha, uważany za najwybitniejszego współczesnego przedstawiciela swego narodu, cieszy się olbrzymim szacunkiem rodaków. Jego intronizacja odbyła się 25 grudnia 1977 roku. W ciągu minionych 47 lat liczba diecezji wzrosła do 42, a otwartych światyń – z 48 do tysiąca. Założono akademie teologiczne w Tbilisi i Gelati, a w stolicy zbudowano patriarchalny sobór Świętej Trójcy. Pomimo zaawansowanego wieku i słabego zdrowia patriarcha Eliasz II śledzi bieżące wydarzenia polityczne i cerkiewne w kraju i za granicą. Niedawno, gdy Gruzję ogarnęły niepokoje społeczne, wezwał do jedności narodowej i modlitwy. – Wszyscy jesteśmy zjednoczeni miłością do kraju, więc apeluję do was: módlmy się razem o dobro Gruzji, abyśmy z Bożą łaską i pokojem wewnętrznym mogli podjąć właściwe kroki – powiedział.
Irlandia
Nowy biskup
11 stycznia nowy biskup Irlandii i Islandii, Nektary, przedstawiciel Rumuńskiej Cerkwi Prawosławnej, objął katedrę w Dublinie, podała orthodoxianewsagency.
W uroczystości wzięli udział rumuńscy i zagraniczni hierarchowie, a także przedstawiciele innych wyznań chrześcijańskich.
„Ustanowienie rumuńskiej diecezji prawosławnej w Irlandii i Islandii jest zwieńczeniem wysiłków Matki Cerkwi w opiece nad rumuńskimi kapłanami prawosławnymi i wiernymi tymczasowo lub na stałe przebywającymi na terenie tych krajów” – napisał w okolicznościowym posłaniu patriarcha Daniel. „Wasza Ekscelencjo, jesteśmy absolutnie przekonani, że jako godny i mądry szafarz Tajemnic Bożych (por. 1 Kor 4, 1), będziesz ofiarnie służył rumuńskiej wspólnocie prawosławnej w Irlandii i Islandii, wiernie wypełniając nową misję, do której zostałeś powołany, we współpracy z innymi członkami Synodu Metropolitalnego i w pełnej łączności ze Świątobliwym Synodem Rumuńskiej Cerkwi Prawosławnej”.
W swojej inauguracyjnej mowie władyka Nektary mówił o misji biskupa oraz współczesnych wyzwaniach stojących przed Cerkwią, prosząc wszystkich o modlitwę.
JEROZOLIMA
1800-letnia mozaika z napisem Jezus jest Bogiem w Muzeum Biblii w Waszyngtonie
„Jezus jest Bogiem” – ten napis na 1800-letniej mozaice nazwano najstarszym pisemnym sformułowaniem wiary chrześcijańskiej i największym odkryciem od czasów Zwojów znad Morza Martwego, donosi internetowe wydanie Ancient-Origins. Mozaikę odkrył więzień zakładu karnego Megiddo w Izraelu podczas wykonywania podkopu pod podłogą swojej celi.
Sporządzony w starożytnym języku greckim na mozaice napis zawiera zdanie, które można przetłumaczyć jako „Miłująca Boga Aceptus ofiarowała stół Bogu Jezusowi Chrystusowi na pamiątkę”.
Oprócz Aceptus w inskrypcji wspominane są także Primillia, Cyriakia Dorothea i Chresta.
Odkryta w 2005 roku mozaika trafiła do Muzeum Biblii w Waszyngtonie, gdzie będzie można ją oglądać do lipca 2025 roku.
Około 230 roku n.e. mozaika Megiddo o powierzchni 581 stóp kwadratowych zdobiła pierwszą na świecie znaną salę modlitewną. Jej treść dowodzi, że chrześcijanie od samego początku wierzyli, że Jezus jest Synem Bożym, a kobiety odgrywały aktywną rolę w szerzeniu wiary.
Mozaika zawiera jedno z najwcześniejszych przedstawień ryb, nawiązując do przekazu z Ewangelii Łukasza (Łk 9,16) o tym, jak Jezus nasycił dwiema rybami pięć tysięcy ludzi.
Co ciekawe, powstanie mozaiki poprzedza przyjęcie chrześcijaństwa jako oficjalnej religii Cesarstwa Rzymskiego – zwraca uwagę The Jerusalem Post. W tamtym czasie nikt nie wiedział, jaka będzie jego przyszłość.
Odkrycie całej mozaiki zajęło Izraelskiemu Urzędowi ds. Starożytności cztery lata. Jak donosi Daily Mail, sala modlitewna albo cerkiew została prawdopodobnie opuszczona i zakopana w czasach bardzo odległych, ponieważ szósty legion Cesarstwa Rzymskiego został przeniesiony do Transjordanii, regionu położonego na wschód od rzeki Jordan.
Odkrycie to uznano za przełomowe wydarzenie w historii chrześcijaństwa. Carlos Campo, dyrektor generalny Muzeum Biblii, nazwał mozaikę „największym znaleziskiem od odkrycia Zwojów znad Morza Martwego”. – Jesteśmy jednymi z pierwszych, którzy zobaczyli podłogę ułożoną prawie 2000 lat temu przez niesamowitego rzemieślnika o imieniu Brutius – powiedział podczas otwarcia wystawy.
Na mozaice widnieje także imię rzymskiego oficera, który zamówił mozaikę podczas rzymskiej okupacji Judei. „Gajanus, zwany także Porfirym, setnik, nasz brat, w akcie szczodrości ufundował mozaikę na własny koszt” – głosi fragment napisu na mozaice.
Gajanus był najprawdopodobniej jednym z pierwszych Rzymian nawróconych na chrześcijaństwo i zdecydował się ofiarować własne środki na szerzenie Ewangelii.
Wydaje się, że w tym czasie Rzymianie i chrześcijanie współegzystowali, chociaż chrześcijaństwo było wówczas w Cesarstwie Rzymskim zdelegalizowane, ale jego praktykowanie najwyraźniej nadal było kontynuowane, a w niektórych przypadkach całkiem otwarcie.
(ciąg dalszy dostępny w wersji drukowanej lub w E-wydaniu Przeglądu Prawosławnego)
na podst. sedmitza.ru, spzh.live oprac. Ałła Matreńczyk
fot. menahem kahana /afp, domena publiczna, zaporoska eparchia, facebook.com/genaelin